TegSödra Umeå IF

Vision & Värdegrund

Vision & Verksamhetsidé

Vår vision

Vi vill vara en av Umeås mest attraktiva fotbollsföreningar, kända för vår positiva inverkan på områdets barn och unga. Vår vision handlar om:

• Rörelseglädje och välbefinnande – lek och allsidighet ska vara utgångspunkten i vår förening där barnen får möjlighet att utforska kroppens förmågor på ett roligt sätt. Verksamheten ska genomsyras av ett hållbarhetstänk som tar hänsyn till varje individs situation.
  • Samhörighet - det krävs otaliga roller i en förening, alla är viktiga för att utgöra helheten. Vi vill skapa engagemang inom föreningens alla delar genom att vara konkreta i våra behov i såväl lag, kansli och styrelse. Det ska vara lätt och inbjudande att engagera sig och påverka föreningens verksamhet.
  • Livslångt idrottsintresse - vi lägger grunden för ett idrottsintresse hos våra aktiva som följer med genom livet. Alla aktiva ska ges lika mycket utrymme, känna sig sedda och hörda samt få uppmuntran i sitt deltagande.

Vår verksamhetsidé
I TegSödra Umeå IF bedriver vi fotbollsverksamhet för barn och unga och erbjuder en trygg och glädjefylld idrottsmiljö med fokus på individens idrottsliga och personliga utveckling. Vi vill att våra aktiva ska må bra, ha roligt och vilja stanna kvar länge i vår förening. I vår förening ska alla känna sig välkomna, respekterade och få möjlighet att utvecklas utifrån sina egna förutsättningar.

Värdegrund
I TegSödra arbetar vi efter ledorden:

Glädje

• Vi har roligt tillsammans. Vi uppmuntrar varandra och skapar tillfällen för lek och sociala aktiviteter som stärker både självkänsla, lag- och klubbkänsla.
  • Vi är engagerade. Vi visar vilja, entusiasm och ambition i vårt agerande.
  • Vi är trygga. Vi har en trygg idrottsmiljö där olikheter ses som styrkor och varje individ känner sig sedd och hörd. Ledare, aktiva och föräldrar arbetar aktivt med föreningens handlingsplan.

Utveckling

• Vi gör vårt bästa. Värdesätta ansträngningen framför resultatet och låter alla utvecklas utifrån sina förutsättningar. Misstag är okej, vi lär av dem. Vi provar oss fram och testar våra gränser.
  • Vi är kreativa. Vi anpassar vårt sätt att träna och bedriva tävling för att det ska motsvara våra aktivas ambitioner och viljor.
  • Vi utbildar oss. Vi erbjuder tränarutbildning för ledare och bedriver träning enligt spelarutbildningsplanen. Vi uppmuntrar de aktiva till att bli domare. Vi är prestigelösa i vår utveckling och är alltid öppna för nya idéer, kunskaper och färdigheter. Vi lär gärna av andra.

Öppenhet

• Alla får vara med. Vi välkomnar alla och får alla att känna sig inkluderade i laget och föreningen.
  • Alla ges möjlighet att påverka. Vi har en öppen kommunikation mellan aktiva, ledare och föräldrar samt föreningens styrelse.
  • Vi är förebilder. Vi föregår med gott exempel både som vuxna och som aktiv. Vi respekterar varandra, domare och motståndare samt tar hand om vår gemensamma idrottsmiljö. Vi stöttar varandra i med- och motgång.

Annonsbild för gräsrotenAnnonsbild för gräsroten